söndag 6 november 2011

Slutet av vecka 44 och rejält distansrekord

2011-11-03
Torsdag

Plugg

2011-11-04
Fredag

45 min styrketräning i grupp, fokus på ben, mage och axlar (blev riktigt trötta) idag.

2011-11-05
Lördag

-
2011-11-06
Söndag

Långlöp. Gav mig i väg kvart i 10 och kom hem lite innan två. Började med att springa i 11 km utmed Sörmlandsleden och vände sen och sprang hem igen. Sprang lite fel på hemvägen så det blev totalt knappt 23 km i teknisk terräng. Så långt var det en mycket skön löptur och det tog ungefär 2 timmar och 32 minuter att avverka. Det längsta jag sprungit tidigare är 22 km och längsta tid jag varit ute är drygt 2 timmar. Så de "rekorden" slogs ganska lätt.

Stannade till i 10 minuter för att byta skor, några kläder och få i mig lite mat (nötter, chips och en energibar) och fylla på den handhållna flaskan på 60 cl. Jag började löpet med målet att testa hur långt jag kunde springa utan att bli jättetrött. Så det var bara att ge sig ut igen. Men nu sprang jag på asfalt och grusväg och ganska snart (efter ca 30 km) började det bli jobbigt och benen tappade spänst. Vet inte om det var underlaget eller bara trötthet. Förmodligen en kombination. Bestämde mig för att springa hemåt och kom in efter 34 km på en tid av 3 timmar och 40 minuter. Rekord! Sista 40 minuterna var riktigt jobbiga och jag fick verkligen kämpa. Sista 11 km gick i en fart av drygt 6 min/km.

Kan så här i efterhand konstatera att jag inte har ont någonstans på kroppen vilket är mycket positivt. Inga skavsår och alla leder mår bra. Benen är "bara" väldigt trötta.

I april ska jag springa 8 mil. Känns rätt avlägset idag, men med en bra vinterträning kanske det kan gå. Runt 10 timmar ska jag hålla på då. I lite enklare terräng än idag så skulle jag nog kunna hålla på i 4-5 timmar. Och uppladdningen var inte den bästa med två mycket tuffa gruppass i veckan, senast i förrgår. Men, men, det kommer bli tufft hur som helst.

Långlöp

23 km teknisk terräng + 11 km asfalt och grus = 34 km (NB 101 + Saucony Kinvara)
3 timmar 40 minuter (exklusive 10 min paus för skobyte mm)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar