lördag 8 oktober 2011

Miltest i terräng

Idag skulle jag testa formen för att få ett hum om hur fort det kan tänkas gå nästa vecka i XC-racet i Linköping. Värmde upp med 5 minuters snabb cykling ut till stigen och konstaterade sedan snabbt att rötter och stenar var hala utmed stigen. Så förutsättningarna var bra. Drog med en gång på i hög fart för att få igång andning och puls ordentligt. Första 2 km låg jag faktiskt under 5 min/km i tempo men saktade ner något nästa 3. Vände efter 5 km på fina 26 minuter.

Tyvärr fick jag ett ordentligt håll som höll i sig i 3 km och jag tvingades sänka farten något. Under de sista 2 km kunde jag återigen njuta av löpningen och kunde avslappnat springa in på 53.53. Andra halvan tog alltså nästan 2 minuter längre än den första vilket inte tillhör det normala. Jag är nästan alltid något snabbare sista 5 km. Det blev en mycket bra genomkörare och nu vet jag ungefär hur fort jag kan springa en mil i teknisk terräng. Denna sträckning borde jag kunna klara på 52 minuter innan snön kommer.

I slutet av juli hade jag en dröm om att kunna springa i ett tempo av 5 min/km utmed dessa stigar, vilket jag upplevde som att flyga fram i spåret. Jag låg då på 5.32 min/km på milen och idag låg jag trots hållet på 5.22. Jag närmar mig alltså med stormsteg :)

Teknisk terräng

54 min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar