torsdag 6 oktober 2011

Mörkerlöpning

Ikväll var det dags att springa i teknisk terräng i mörker för första gången. Pannlampan sattes på full effekt med en "lagom" stor spridning på ljusstrålen. Med alla sinnen på helspänn så kände jag ganska snabbt att det var svårt att få till en avslappnad löpning den första biten. Men efter 4-5 km så lossnade det lite och det flöt på bättre.

Jag tror det kommer att gå betydligt bättre med lite mer övning. Ljuset från lampan är helt klart annorlunda jämfört med på dagsljuset och det tar säkert lite tid att vänja ögonen. För övrigt var rötterna mycket hala och vissa såg ut som ormar i ljuset av pannlampan. Så nog var det svårare att hitta rätt linje bland sten och rötter. Det var också nytt med alla skuggor och att höra skall från djur jag aldrig hört förut.

Min förhoppning med dessa prövningar är att löpning i tekniska terräng i dagsljus ska framstå som enkel. Men risken för vurpor ökar sannolikt i mörker och dessutom vill jag kunna springa avslappnat, så släpper inte spänningen blir det kanske inte så många fler tillfällen. Vi får se. Så här efteråt känns det i alla fall väldigt bra.

Terräng (teknisk stig)

52 min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar