lördag 15 januari 2011

Framfotalöpning

Planen var att löpa mellan 15 och 20 km. Bestämde mig för att löpa med musik och satte in mina Beyer Dynamics i öronen som effektivt stänger ute omvärlden och neutraliserar (på något för mig okänt sätt) ljud utifrån. Märkte direkt att varje stegisättning fortplantade sig till öronen och ett dunkljud hördes för varje steg. Inte så kul. Tänkte att om jag springer mer på framfoten så kanske jag slipper dunket. Och mycket riktigt, ljudet försvann och jag flöt på ett trippande sätt framåt. Tog lite kortare steg och märkte direkt att balansen blev bättre, det kändes mycket säkrare att springa på småhalkiga gång- och cykelbanor. Testade ca 7 km av 15 att springa på framfoten. Kändes naturligt att springa så. Men, fick stora blåsor under hålfötterna eftersom innersulan på något sätt började skava vid framfotalöpningen. Tog ur sulorna efter en dryg mil och det kändes något bättre. Jag behöver nog inte så mycket dämpning av skon när jag framfotalöper. Kommer nog ha grym träningsvärk i vaderna imorgon. Men ska testa det här igen. Ps Talamasca funkar bra som löpmusik. Ca 150 bpm.

15,39 km
140 puls
1h 24 min
5,28 min/km

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar