söndag 16 januari 2011

Framfoten igen (nyfrälst)

Jaha, då har man läst på lite om "framfotalöpning" som jag tror kommer passa mina långa ben ypperligt. Denna bloggare tycker jag sammanfattar "framfotalöpning" bra.

"De gemensamma drag som jag anser vara väsentliga är korta löpsteg med böjda knän, där man sätter i framfoten först, helst rakt under höften. Stegfrekvensen bör hållas över 180 steg per minut. Man bör sträva efter att inte använda mer muskelkraft än absolut nödvändigt." från http://swedishpixels.com/

Vidare skriver han: "Löpning barfota är den gyllene standarden. När man springer barfota kortar kroppen automatiskt av steget, ökar frekvensen, och landar försiktigt på framfoten. Hälrullning är helt uteslutet. Om man vill kan man enbart springa barfota, men det är inget realistiskt alternativ för mig. I stället rekommenderar jag en sko med tunn sula, helt utan dämpning. Vibrams Fivefingers är bra.1. Så fort man lägger material mellan fötterna och underlaget finns dock risken att man börjar slarva, vilket ökar risken för belastningsskador. Jag tror det är en god idé att lägga in korta sträckor av barfotalöpning med jämna mellanrum, för att kalibrera sig." från http://swedishpixels.com/

Blåsan jag drog på mig i går är inte vacker och träningsvärken i vaderna har tilltagit hela dagen. Men längtar till nästa pass som blir på onsdag. Dock innebandy i ett par timmar imorgon kväll först.

Skofrågan är naturligtvis inte löst (efter en dag, lol) Men five fingers verkar lämpliga (tycker dock de verkar dyra). Ett annat alternativ tycks vara Asics Piranha. Det verkar i alla fall vara neutrala skor utan extra häldämpning som gäller. Möjligen skor med jämn liten dämpning både fram och bak för att underlätta för "framfotisättning".

Helt säkert blir det mer om detta ämne senare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar