tisdag 7 juni 2011

Barfotalöpning 9,5 km!

I morse tog jag kontakt med en kompis, tillika sjukgymnast, för att försöka få en tid för undersökning av högerknät som ju krånglat i 3 månader nu. Till min glädje fick jag tid redan i morgon eftermiddag. Efter att jag själv tagit beslutet att undvika löpning en tid så var det på inrådan av sjukgymnasten lämpligt att testa knät inför undersökningen. 16 dagars uppehåll från löpningen blev det och har hållit igång konditionen med 8 cykelpass under tiden.

Så jag tog cykeln ner till Backavallens tartanbana för att lätt kunna bryta och ta mig hem i fall det skulle behövas. Till min stora förvåning kändes ingenting i knät efter de 6-7 kilometrarna då ömheten kommit smygandes tidigare. Vid det här laget (6,8 km) började fotsulorna bli lite slitna (tartanen var ganska varm) så jag sprang nästa kilometer på gräsplanen. Efter 7,8 km tog jag på skorna och drog sen upp farten lite för att testa knät ordentligt. Sprang sista 1.6 km under 5 min/km-tempo och tror att jag anade en liten ömhet i knät strax innan jag bröt vid 9.44 km. Hur som helst har knät blivit mycket bättre sedan Gbg-varvet då ju ömheten kom efter ca 7 km (och då betydligt mer kännbart än i dag). Jag är inte ens helt säker att det kom någon ömhet idag. Jag var kanske bara lite stel och ovan i knät efter ett så långt uppehåll. I morgon blir det i alla fall besök hos sjukgymnasten kl 14 så får vi se vad vi hittar på.

Barfotalöpning

50 min
9.44 km (varav 1.6 km med skor)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar