onsdag 8 juni 2011

Efter sjukgymnastik och milen

Provocerade ju fram lite smärta i knät igår genom att springa tills jag anade en ömhet. Senare på kvällen kände jag helt klart av skadan, men bara lite. På morgonen dagen efter var stelheten (hade inte sprungit på 16 dgr) och ömheten i knät helt borta så sjukgymnasten och jag kunde konstatera att kroppen har så sakteliga läkt skadan bra.

Men för att minska risken för framtida liknande skador och för att underlätta den fortsatta läkningen kommer jag nu köra några enklare stretchövningar för framförallt baksida lår och rumpan där jag kommer åt problemet med knät lättast (och kan åtgärda det själv). Jag är helt enkelt för stel, vilket jag visste. Under ett par veckor ska jag dessutom lägga mig på en golfboll som jag lägger under/på utsidan av höger rumphalva för att punktmassera ett litet område som sjukgymnasten hittade på ett mycket smärtsamt vis:) Men tydligen ska det även hjälpa att rulla en golfboll under fötterna några gånger per dag.

Jag får helt enkelt ta detta med stretchning lite allvarligare (har stretchat varje gång jag tränat men inte tillräckligt effektivt) så kommer jag förhoppningsvis att kunna springa betydligt längre än milen om någon månad. Jag kommer med början i morgon att spring tre 40 minuterspass med en dags vila emellan för att sedan öka upp någon kilometer eller två varje vecka. Ett par cykelpass i veckan ska jag nog hinna med också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar