onsdag 27 juli 2011

Barfotamil under 45 min

Jobbade från 8 till 8 i går men det var ändå inga större problem att motivera sig för en tur på löparbanan. Det var ju dags för ett roligt barfotapass. Cyklade ner till Backavallen och satte direkt av i ett fint tempo. Faktiskt så fint att jag utan större ansträngningen låg klart under 4.30-tempo. Efter 5 km hade tiden tickat i väg till 22.05 minuter och ett nytt femkilometersrekord var satt. Varför inte fortsätta tänkte jag och körde på. Strax därefter kändes det lite tyngre och andhämtningen ökade. Fick dessutom håll som följdes av ett håll till något senare som verkligen smärtade. Men de gick över efter några varv.

Kom dock in i ett härligt flyt vid 7 km även om det fortfarande var ganska ansträngande. Sista 2 gick gick utan större bekymmer där jag lyckades hålla mig runt 4.30-tempo hela tiden. Så tiden blev till slut 44.50 och en ny "gräns" är sprängd.

Måste konstatera att jag generellt är dålig på att ta i och anstränga mig när jag springer men i går ändrade jag lite på det och tiden blev ju därefter också. Så här morgonen efter känner jag bara lite skön stelhet i vaderna. Nice.

Löparbana (barfota)

10 km
44.50 minuter

2 kommentarer:

  1. Riktigt intressant läsning du bjuder på!
    Riktigt imponerande att du grejade milen under 45, barfota!

    Vad upplever du givit mest av barfotalöpningen?

    /Andreas, Holmenlöparen.se

    SvaraRadera
  2. Tack. Jag har som du kanske sett inte sprungit så mycket överhuvudtaget i mitt liv så jag har inte så mycket att jämföra med eftersom jag ganska snabbt tog upp barfotatekniken och därefter tyckte jag det var relativt enkelt att börja springa helt barfota. Men jag upplever barfotalöpningen som skonsam mot kroppens alla inblandade leder. Vaderna tar dock en del stryk. Men det tål de:) Barfotalöpningen tror jag också har förbättrat min terränglöpning där jag upplever att jag nästan flyter fram över stenar och rötter.

    SvaraRadera