onsdag 3 augusti 2011

Veckans uppdatering och "Aquasocks"

Det har gått en dryg vecka sedan milrekordet och jag har haft lite halv-semester vilket medfört neddragning på träning och uppdateringar. Några pass har jag dock hunnit med. I torsdags tog jag en lugn morgonjogg med en kamrat i Saltsjö-Duvnäs i Stockholm. Mycket fin miljö men mestadels trist asfalt som underlag.

Dagen innan beställde jag ett par Oceanside (typ Aquasocks), Dadorun, som jag hade läst skulle vara vara en bra lågbudgetminimalistisksko (150 kr). De kom på fredagen men jag tog helgen ledigt och testade inte Aquasocksen förrän på måndagen. Storlek 12 (mina fötter är drygt 30 cm långa) satt perfekt och de smet åt fint om foten runt hälen och lämnade lagom med utrymme runt övriga foten. Jag tog inte ut innersulan eftersom jag tänkte springa lite fortare på asfalt för första gången på flera månader. Dessutom såg de lite skrovliga och ojämna ut på insidan så jag ville inte riskera att få blåsor. De gick mycket bra att springa i men det kändes dock ovant att springa i zero drop-skor för första gången. Barfotakänslan var helt ok (har dock inget att jämföra med, måste köpa Five Fingers så småningom) och barfotatekniken hämmades inte nämnvärt. Jag kan också nämna att de tycks slitas fort och de var heller inte speciellt lätta pga av den tunga gummisulan. Men de var sköna att springa i och ska testa de i terräng senare (men jag gillar ju verkligen mina NB 101).

Vaderna tog av någon anledningen mer stryk efter 7 km på asfalt med Aquasocks än vad vaderna gjorde efter milrekordet barfota på löparbana förra veckan. Kanske var det asfalten eller dagsformen som spelade in.

Efter två löp på asfalt var längtan efter terräng stor när jag idag cyklade de 2 kilometerna till min favoritslinga på dryga 9 km i teknisk terräng. Det märktes tydligt att jag tränat en del teknisk terräng för det flöt på riktigt bra och tempot var relativt högt. Sprang för första gången på länge i mina Saucony Kinvaras eftersom jag visste att det skulle vara i stort sett helt torrt i spåret. Skorna klämmer dock något på utsidan av fötterna och på utsidan av stortårna så de kommer jag bara använda på något eventuellt millopp eller kortare på asfalt. Så tillsvidare får 101:orna sitta på i terrängen.

Summering

Torsdag
Löpning
32 min (asfalt)
5.7 km

Måndag
Löpning
38 min (asfalt, aquasocks)
7.7 km
4.59 min/km

Onsdag
Simning
20 min (Bröstsim öppetvatten)
600 m

Terräng
52 min
9.3 km
5.30 min/km

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar