lördag 5 mars 2011

Beskrivning av min korta runda

Jag tog bort innersulan från skorna (Kinvaras med relativt låg häl) för att komma närmare marken och få en skönare känsla i löpningen. Idag skulle jag fokusera på löpglädje och framfotalöpning. Spänsta fram som en känguru.

De första 500 metrarna sprangs på is/asfalt. När jag kom fram till den 1 och halv kilometer långa allén, som ligger i början på mina rundor, upptäckte jag att snön hade smält i kanten så jag kunde springa på jord och lera. Underbart med lite stigkänsla.

Nästa kilometer gick på lätt smält is/snö och löpningen flöt på fint. Den fjärde kilometern går tyvärr utmed en asfalterad större väg men även där kunde jag undvika asfalten genom att springa på de små snödrivorna och isen i vägrenen.

Kilometer 4, 5 och 6 är grusväg i ett idylliskt landskap med några bondgårdar och öppna fält. En härlig motvind slog emot mig och tempot gick upp av sig själv på den fina grusvägen. Tempot gick framförallt upp för att jag sprang en del på is/snö och var tvungen att öka stegfrekvensen för att inte halka.

Sista fem kilometrarna går på gång/cykelvägar. Men även här gick det att undvika asfalten genom att springa i vägrenen eller på isen/snön. Tempot ökade sista 3 km pga rena lyckokänslor (och medvind).

Det blev alltså en härlig tur där det kändes som jag stundtals studsade fram utan ansträngning. Jag brydde mig inte om tiden, men hade lite koll på pulsen så att den inte blev för hög. Det är ju lite extra ansträngande att försöka undvika asfalt till varje pris. Så farten gick ned och pulsen gick upp.

1:01:11
11.31 km
142 hjärtfrekvens (79 %)

PS Det var så klart inga bekymmer att springa utan innersula

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar