tisdag 22 mars 2011

Knät plötsligt bättre.

Efter nästan två veckors bekymmer med högerknät så kändes det plötsligt mycket bättre igår. Sprang ju en kort tur i söndags och det kändes inte bra efteråt. Men någonting måste ha hänt. För nu har det känts bra i tvåg dagar så jag var ju bara tvungen att testa en liten runda.

Efter 20 minuters jogg på asfalt började jag känna en liten, liten obehagskänsla i knät, men inte alls som tidigare. Jag fortsatte i lugnt tempo och stannade efter dryga 23 minuter. Det verkar helt klart som att någonting har läkts inne i knät de senaste två dagarna. Jag kände ju inte någon som helst förbättring de 10-12 föregående dagarna. Så hoppet har ökat om att det inte är någon allvarlig skada. Fortsätter att ta det lugnt några dagar men lägger in några korta löp i terräng de närmaste dagarna. Det verkar som knät mår bra av lite motion.

Km 3.83
Hjärta 152

Ps Sprang den korta sträckan med framfot/mittfotsisättning för att få en så mjuk löpning som möjligt. Flyter fram med en kadens på 174 steg i minuten. Tror det är ganska lagom med mina lååånga ben.

4 kommentarer:

  1. Det här med kadens...hur har man koll på det medans man springer? Tror inte min puls-klocka fixar det nämligen. TIps?

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det är enklast att räkna ena fotens steg under 1 minut (och sen ggr 2 förstås). Detta brukar jag kolla två gånger för att vara säker.

    SvaraRadera
  3. Ok, ska göra ett test nästa runda. Just köpt ett par kinvara och försöker tänka mer på min teknik. Enligt pose-tekniken ska man ligga på minst 180 steg/min, känns för mig väldigt mkt. Men det kanske kommer med tiden?

    SvaraRadera
  4. Ja, löpning är en ju långsiktig sport. Med många små förändringar allteftersom tror jag man hittar sin egen stil efter ett tag. Tips: I riktig terräng tvingas man nästan ta kortare och snabbare steg. Och dessutom måste man lyfta bena lite högre vilket jag tror gynnar min löpteknik.

    SvaraRadera