onsdag 14 september 2011

Känsliga fötter

Det blir inga fler löppass utmed favoritspåret med Aquasocks (men asfalt är ok). Det är alldeles för många småkottar och småstenar för att jag ska kunna springa så fort som jag vill. Idag sprang jag 4 km utmed stigen (innan jag vände) och höll en snittfart på ungefär 6.15 min/km mot normala 5.30. Den förra tiden med Aquasocks och den senare med terrängskorna (NB 101).

Med Aquasocks handlar löpningen mest om att planera stegisättningarna och just nu gillar jag fart bättre än att ha nära kontakt med marken.

Hemvägen förlade jag på asfalt på nyköpingsvägen (eftersom jag skulle hämta på dagis) och snittfarten hamnade på 4.45 min/km.

Roade mig att jämföra några kilometertider som tillkommit under ungefär samma ansträngningsnivå och tid den senaste tiden.

6.15 min/km, teknisk terräng, minimalistiskt
5.30 min/km, teknisk terräng, terrängskor
4.45 min/km, asfalt, minimalistiskt
4.40 min/km, löparbana, barfota

Skillnaden mellan asfalt och löparbana är förmodligen inom felmarginalen. De borde bara ungefär samma.



Dagens löp
Teknisk terräng (minimalistiskt, Aquasocks)
41 min
7.5 km

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar