söndag 13 februari 2011

21 000 steg med nya skor

Ännu en fantastisk vinterdag. Mina Asics Empire som jag haft sedan jag började springa i september har hängt med i 50 mil och har inte slitits nämnvärt. Men de har gett mig blåsor under fötterna nästan hela tiden. Så jag beställde och fick hem Saucony Kinvaras för någon vecka sedan. Men i och med att snön försvann så har jag inte velat ta ut dem på de grusade vägarna. Så kom snön tillbaka och idag fick de göra premiär på hårdpackad snö. Vilken känsla. Neutrala, lätta, perfekt passform och en inte så hög och dämpande häl. Jag försöker ju springa med hyfsat hög frekvens där hälen knappt nuddar marken. Snittar drygt 170 steg per minut och eftersom jag sprang i drygt 2 timmar idag så tog jag allltså ca 21 000 steg. Ganska fantastiskt att fötterna mådde så bra i de nya skorna. Som snittpulsen avslöjar så var tempot inte mitt högsta men jag kunde därför njuta i åtminstone 19 km. Sista 2 km tröttnade benen av någon anledning. Behöver kanske mer muskler.

21.26 km
2.01.11
5.42 min/km¨
Snittpuls 138 (77 %)

PS Hade sällskap av Magnus L under 1 mil i mitten av sträckan. Mycket trevligt.

2 kommentarer: