lördag 26 februari 2011

Vilodagar hos bragdmedaljör

Nu blir det några vilodagar från löpningen. Fyra dagar utan löpning är det längsta frivilliga uppehållet jag haft sedan jag började springa i september förra året (Hade någon mystisk feber i 4 dagar kring nyår som hindrade mig från att löpa). Upptar träningen igen på måndag kväll.

Idag åker jag och sonen till Falun för att hälsa på min morfar, överste Claes Egnell, i några dagar. Han fick Svenska Dagbladets bragdmedalj 1945 för "två SM vunna efter hård kamp för att komma i kapp efter svår skada" som det stod i juryns motivering. Han tävlade i modern femkamp under många år och tog även ett OS-silver några år efter bragdmedaljen. Trots att han egentligen inte satsade på löpning så var han så vältränad att han sprang milen på 33 minuter. Han är självklar idol för mig och jag är mycket tacksam för alla härliga skidturer, framförallt på platten men även utför, som han i min barndom tog med mig på. Vid 95 års ålder går han fortfarande långa promenader med sin fru och så fort tillfälle ges berättar han fantastiska livs- och idrottshistorier för alla sina barnbarn och barnbarnsbarn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar