måndag 8 augusti 2011

10230 meter

En numera relativt vanlig barfotamil på löparbanan på Backavallen. Hjärtat och andningen behövde aldrig anstränga sig. Lugn andning hela vägen förutom då jag testade på någon slags 400 metersintevall vid 5 tillfällen i 4-minuterstempo (med ett lugnare varv mellan varje tempoökning). Däremot tog det emot lite i benen. Kände faktiskt fortfarande av en viss stelhet i vaderna efter lördagens terränglöp i Aquasocks. Stelheten släppte dock rätt snabbt och de började inte tröttna igen förrän efter 7-8 km.

Under intervallerna i 4-minuterstempo känns det som att steget och tekniken sätter sig ordentligt på plats, åtminstone så länge jag har orken. Kanske är det ett framtida tävlingstempo? Om det nu blir någon tävling. Trivs ganska bra med att bara träna.

Men i dag är jag i alla fall rätt nöjd med att jag klarar av att ligga neråt 4.30-tempo på milen utan att jag behöver anstränga mig allt för mycket.

För övrigt var det 4-5 friidrottare som lufsade runt på anläggningen och ett tiotal tonåringar som satt på ena läktarn och chillade. Trevligt med "sällskap" under de 25 varven tycker jag.

Löparbana (Barfota)

10.23 km
47.33 min (4.39 min/km)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar