fredag 12 augusti 2011

Lugnt men slitigt

Torsdag eftermiddag. Planerade för en eventuell längre tur eftersom jag kände mig så fräsch efter gårdagens intervallpass. Så jag tog med mig en näve russin och dryga 70 cl vatten fördelat på 65 cl i min handhållna vattenflaska och dessutom några cl i flaskan på armbandet där jag har mobilen och nycklar. Har faktisk sprungit till musik de två-tre senaste gångerna jag kört terräng. Ganska skön känsla även om jag egentligen vill hålla ner antalet prylar som följer med till skogen.

Cyklade till favoritstigen och drog i väg i ett lugnt tempo eftersom jag som sagt planerade för en längre tur på mellan 90 minuter och 2 timmar. Sist sprang jag i ju Aquasocks och vaderna tog då en del stryk. Så i dag fick det bli NB 101:erna igen och de skonade vaderna men i stället var det baksida lår som tappade kraft och även min allmänna energi dippade rejält efter cirka 1 timme. Detta berodde förstås på intervallpasset från igår och jag insåg detta redan efter 40 minuter (även om jag ännu inte tröttnat då) så jag vände hemåt för att komma in på en tid runt 80 minuter.

Sista 20 blev ganska jobbiga men det kändes ändå som jag hade läget under kontroll. Trippade fint över rötter och sten med höga knäuppdragningar för att inte snubbla. Teknisk terräng är bara för härligt att springa i, men baksida lår tar stryk och jag skulle förmodligen må bra av lite extra styrketräning där.

Det är intressant att notera den stora skillnaden mellan att springa när man vilat två dagar innan löpet eller tränat dagen innan. Med Aquasocksen förra veckan på ungefär samma sträcka och tempo upplevde jag löpet som skönt hela vägen där bara vaderna blev trötta. Och så i dag, efter gårdagens intervallpass, tappade jag totalt orken i hela kroppen i allmänhet och baksida lår i synnerhet redan efter 1 timme. Kanske skulle tryckt i mig russinen efter halva sträckan, men hade ingen lust att stanna.

Teknisk terräng

1.21.40

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar