söndag 7 augusti 2011

79 min i Aquasocks

Dagen efter känns det bra i benen och förvånansvärt bra under fötterna. Fotsulorna fick känna på det mesta i terrängen igår eftersom sulorna på Aquasocksen är väldigt mjuka. Att springa på singel var inte speciellt skönt (Som tur var är det bara ett par hundra meter). Men stiglöpningen medförde ingen större skillnad. Jag fick bara se till att kolla extra noggrant var jag satte ner fötterna eftersom varje liten knöl kändes. När jag kom i mål var fotsulorna ömma (vilket de aldrig är när jag använt mina NB 101) och vaderna kändes ungefär som vanligt.

Tyvärr klev jag ner mig i ett litet sumphål och strax därefter började innersulan röra på sig. Den skrynklade efter ett tag ihop sig under framfoten så jag stannade till och rättade till den. Den låg därefter fint på plats de sista 4 kilometrarna.

Det gick ca 40 sekunder långsammare per kilometer än när jag springer runt 9-10 km. Men jag sprang ju tre kilometer längre och dessutom fick fotsulorna och fotlederna arbeta lite extra med de minimalistiska Aquasocksen. Med lite vana kommer jag nog kunna nog dra på som med 101:orna. Men som jag tidigare skrivit så lutar det åt att införskaffa ett par Five Fingers, KSO Treksport, till hösten. Dels för att Aquasocksen tycks slitas väldigt fort (inte miljövänligt) och jag tror Five Fingers sitter åt bättre än Aquasocksen i väta.

Slutligen kan i alla fall rundan summeras som helt fantastisk.

Terräng (Minimalistiskt, Aquasocks)

12.63 km
79 min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar