onsdag 31 augusti 2011

I terrängen med lite fart

Sprang idag en aggressivare typ av löpning där jag försökte hålla en rakare linje utmed leden och jag tog också något längre steg. Detta ledde en betydligt snabbare km-tid än normalt. Jag kapade nästan 1 min/km jämfört med fredagsturen som jag upplevde som nästan lika ansträngande. Dagsformen var nog något bättre idag men de längre kliven och den aggressivare, rakare linjen var det som höjde tempot mest.

Med minimalistiska skor hade jag aldrig kunna springa på samma raka sätt eftersom mina fötter är alldeles för känsliga för att kliva på rötter och småsten i hög fart. Mina New Balance 101 fungerar däremot perfekt i på det ofta knöliga underlaget.

Med Aquasocksen springer jag inte alls lika fort i denna typ av terräng (måste på ett helt annat sätt tänka på var jag sätter ner fötterna då). Och eftersom jag gillar att dra på i skogen så föredrar jag faktiskt att springa med "vanliga" skor i "knölig" terräng. Men ett och annat trippande myspass blir det nog med Aquasocksen i alla fall. Dels för att träna upp leder osv och dels för att det är kul med omväxling. Annars kommer Aquasocksen till användning på asfalt och i terräng med "fint" underlag. På löparbanan blir det fortsatt barfotalöpning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar