söndag 8 maj 2011

Långpass i terräng

Testet av knät gick inte som jag önskade. Efter ca 55 minuter började jag känna av ömheten i knät som jag nu dragits med i 2 månader. Eftersom ömheten tilltog var det bara att vända hemåt för att försöka minimera skadan. Tyvärr var raka vägen hem genom skogen "bara" ca 30 minuter så det var väl inte det bästa för knät. Fick stanna till och stretcha en gång på hemvägen och gick faktiskt sista 100 meterna för att det inte kändes bra. Så här efteråt har jag dock inga större känningar och jag vill fortfarande hoppas att det ska bli bra till Gbg-varvet om knappt två veckor.

Passet gick för övrigt på en smal lätt kuperad stig utmed en rullstensås där det sticker fram mycket rötter och småsten hela tiden. Vid ca 8 km tog stigen slut och jag försökte hitta en ny stig utan framgång. Så jag sprang ungefär 20 minuter i gamla traktorspår, mossa och blåbärsris innan jag hitta tillbaka till spåret. Jobbigt men grymt bra för hjärtat.

Några långpass blir det inte den närmaste veckan utan jag får fortsätta med mountainbiketräningen. Konditionen känns riktigt bra så det är ju synd att jag inte kan hålla ordentlig fart längre än ca 40-50 minuter. Å andra sidan har jag egentligen inte tid att träna längre pass än så pga av allt skolarbete. Men jag vill kunna bestämma själv över min tid och inte vara styrd av en löjlig ömhet i knät.

1.25 h
14.5 km

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar