tisdag 26 april 2011

Yes, det blev löpning i stället

Jag fick punktering på mountainbiken när jag var ute på en liten tur med 4-åringen till lekparken i dag så jag "tvingades" springa i stället. Lite riskabelt med tanke på att jag bara haft en dags vila. Drog på i hyfsad fart på den vanliga stigen mot golfbanan och vände efter 4 km. Efter sex km kände jag en liten ömhet i knät men skärpte upp löptekniken och kunde flyta på hem utan problem. Ingen ömhet efteråt.

Det känns verkligen som jag flyter fram i terrängen med framfot/mittfotsisättningen som jag försöker anamma. Med snabba fotlyft från marken trippar jag lätt över rötter och stenar med en stegfrekvens på 180 steg/minut som definitivt underlättar löpningen. 180 verkar vara den optimala stegfrekvensen för en fin löpning oavsett hur snabbt det går. Jag har kontrollräknat vid flera tillfällen och jag ligger stadigt på den siffran. Löpningen är återfunnen och med den löparglädjen. Somewhere, sometime...

8 km
44 min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar